WYMIANA MIĘDZYNARODOWA POLSKA NIEMCY

25 czerwca 2017 roku grupa dwunastu uczniów z Rzemieślniczej Zasadniczej Szkoły Zawodowej w Białej Podlaskiej wraz opiekunami wyruszyła w podróż do Niemiec, do miejscowości Rheine.

Trwająca dwa tygodnie wizyta w Niemczech była już kolejnym spotkaniem uczniów naszej szkoły  z uczniami ze szkoły partnerskiej i tak jak wcześniejsze spotkania dostarczyła nam wielu emocji i przeżyć.

Już następnego dnia po przybyciu i uroczystym powitaniu w szkole wyruszyliśmy na wycieczkę do Emden. Zwiedzaliśmy tam fabrykę samochodów Volkswagen. Mogliśmy zapoznać się z historią produkcji znanych na całym świecie samochodów oraz poznać najnowsze technologie i nowinki motoryzacyjne.

Duże wrażenie wywarł na nas wyjazd do Enschede w Holandii. Wiele frajdy sprawiły nam też zakupy na głównym deptaku handlowym miasta gdzie każdy znalazł coś dla siebie.

W drodze powrotnej z Holandii zwiedziliśmy urocze miasteczko leżące blisko granicy Bad Bentheim. Wszystkim spodobał się zamek z pięknie utrzymanym ogrodem.

Na długo zapamiętamy też wyprawę do Soltau, gdzie spędziliśmy niezapomniane chwile w parku rozrywki Heide - Park. To największy park rozrywki w północnych Niemczech, zlokalizowany niedaleko Hamburga. Ten otwarty w 1978 roku park zajmuje około 85 ha powierzchni. W parku znajdziemy ok. 50 różnych atrakcji skierowanych do odwiedzających w każdym wieku. Każdy z nas znalazł coś dla siebie.

Nie sposób nie wspomnieć też o zwiedzaniu miasta Rheine czy o spotkaniu z burmistrzem miasta, który powitał nas bardzo serdecznie i opowiedział nam historię miasta. Spotkaliśmy się również z władzami Cechu w Rheine.

Z przyjemnością przechadzaliśmy się po urokliwych uliczkach miasta ,odwiedziliśmy ZOO oraz wzieliśmy udział w spływie kajakowym rzeką Ems.

Nie możemy jednak zapomnieć o tym, że nasza młodzież pojechała tam aby odbyć staż zawodowy. Staże zawodowe uczniów są dofinansowywane z programu Polsko Niemieckiej Współpracy Młodzieży. Nasi uczniowie szkolili się u niemieckich pracodawców. W grupie zawodowej byli kucharze, cukiernicy, stolarz, ślusarz oraz elektromechanik AGD. Praca w tamtejszych zakładach dała tym młodym ludziom możliwość wymiany doświadczeń, zapoznania się ze specyfiką pracy w innym kraju, a także z kulturą, historią, zwyczajami regionu. Podróż do Niemiec była dla nas dużym przeżyciem i okazją do sprawdzenia naszych umiejętności językowych w każdej sytuacji.

Pobyt w Rheine na długo zapadnie w pamięci naszych uczniów. Dostarczył im niezapomnianych wrażeń ale także nowych doświadczeń zawodowych.